
2025 was voor Empatec een jaar waarin veel in beweging kwam. De organisatie groeide verder in haar rol als werkleerbedrijf en liet zien dat ontwikkelkansen, vakmanschap en een veilige werkplek hand in hand kunnen gaan. “Ik ben ongelooflijk trots op hoe onze mensen dit jaar met veranderingen meebewogen zijn,” zegt Sandra de Boer, algemeen directeur/bestuurder van Empatec. “Hun veerkracht en betrokkenheid geven richting aan alles wat we doen.”
De ontwikkeling van Empatec als werkleerbedrijf kreeg dit jaar een duidelijke verdieping. De leerlijnen zijn verder aangescherpt en stagiaires van VSO PRO vonden hun weg binnen de organisatie. Trajecten zoals de MAP- en B1-route, ontwikkelingsprogramma’s voor deelnemers met een migratieachtergrond die extra ondersteuning nodig hebben, breidden zich uit naar meer gemeenten. Ook de Groeituin in Wier groeide uit tot een succesvolle opstap voor kandidaten. “Ontwikkeling krijgt een steeds meer natuurlijke plek,” zegt Sandra. “De kunst is om dat goed te combineren met de productie die we leveren.”
De aandacht voor werkgeluk vertaalde zich dit jaar steeds vaker naar zichtbaar gedrag. Bijvoorbeeld in Franeker, waar ervaren werd dat werkgeluk groeit wanneer teams investeren in persoonlijke ontwikkeling, onderlinge verbinding en kleine dagelijkse gewoontes die echt het verschil maken. “Een prachtig resultaat hiervan is de ontwikkeling van onze collega Derk. Hij maakte de stap van de afdeling Verpakken naar de receptie, waar hij overduidelijk prachtig op zijn plek zit,” vertelt Sandra trots.
Binnen het Leiderschap In Ontwikkeling (LIO) programma formuleerde Empatec met input uit alle hoeken van het bedrijf vijf concrete gewenste ‘gedragingen’ die goed aansluiten bij de verdere doorontwikkeling van het werkleerbedrijf. Een voorbeeld hiervan is het omdenken van werken in de waan van de dag naar plannen, vooruitdenken en anticiperen. De gedragingen worden in 2026 in de spotlights gezet via workshops en inspiratiesessies. “Ze gaan leidinggevenden helpen om anders te kijken naar werk, balans, samenwerking en leiderschap,” vertelt Sandra. “Belangrijk blijft om onze belofte voor werkgeluk waar te kunnen blijven maken richting onze medewerkers.”
Empatec wist in 2025 de banden met haar samenwerkingspartners te versterken en de klantenkring uit te breiden. Door goed accountmanagement ontstaan steeds meer langdurige samenwerkingen met het bedrijfsleven, die doorgaans bekroond werden met een Empatec-trofee: een symbool voor trouw, sociaal en duurzaam partnerschap. Sandra: “Hierdoor kan de organisatie investeren in machines zoals lascobots en daarmee tegelijkertijd ook in ontwikkeling van vakmanschap. Onze mensen leren zo nieuwe vaardigheden in hun vak met moderne machines en tools.”
Empatec behaalde ook in 2025 een positief financieel resultaat én een uitstroompercentage van meer dan 60% richting de arbeidsmarkt. “Dat laat zien dat ons werkleerbedrijf doet wat het moet doen,” zegt Sandra.
Empatec ziet zichzelf als een plek waar iedereen welkom is, en dat blijft het hart van de organisatie. “We zijn een doorsnede van de samenleving onder één dak,” zegt ze. De wil om sociaal te ondernemen ziet ze ook terug in het bedrijfsleven. Toch merkt Sandra dat het thema voor veel werkgevers nog wel gepaard gaat met vragen over bijvoorbeeld regelingen of begeleiding. Naast Pastiel helpt ook het nieuwe Werkcentrum Fryslân, een adviesorgaan voor werkgevers, werknemers en werkzoekenden, om die drempels te verlagen. Iets wat volgens haar essentieel is voor duurzame sociale inclusie.
De afdeling Innovatie & Ontwikkeling behaalde dit jaar mooie resultaten. Van Timekettle-vertalers tot VR-brillen voor slechtzienden: inclusieve technologische hulpmiddelen worden steeds normaler binnen de dagelijkse praktijk van Empatec en Pastiel. Ook de automatiseringsstap voor administratieve taken met AI belooft veel voor de toekomst. “Inclusieve technologie helpt ons moderniseren, maar vooral: het helpt mensen om hun werk beter en vooral efficiënter te kunnen doen,” vertelt Sandra. “We hebben dit jaar een stevige basis gelegd en veel meters gemaakt, en daar ben ik trots op. Volgend jaar bouwen we verder.”
Voor 2026 heeft Empatec een aantal duidelijke speerpunten. Nieuwe doelgroepen gaan andere begeleiding en werkzaamheden vragen. Dat betekent dat het dienstaanbod verder wordt ontwikkeld, met onder andere taalondersteuning en gerichte trainingen. Innovatie speelt daarbij een ondersteunende rol, zodat medewerkers hun werk goed en toekomstgericht kunnen blijven doen.
Ook externe samenwerking krijgt veel aandacht. De relaties met werkgevers en opdrachtgevers worden verder versterkt, zodat Empatec kwalitatief goed werk kan leveren met hoge leveringsbetrouwbaarheid. De samenwerking met gemeenten dit jaar was sterk en is van grote waarde voor de ontwikkeling van het werkleerbedrijf. Empatec koestert de goede relaties en wil waar mogelijk en gewenst de samenwerkingen verder verdiepen in 2026.
Intern staat het jaar in het teken van continuïteit, sociale veiligheid en doorontwikkeling. Met een MTO gaat Empatec inzicht krijgen in wat medewerkers nodig hebben om prettig te werken en zich te ontwikkelen. Werkgeluk blijft daarbij het uitgangspunt. De nieuwe organisatiestructuur en het vernieuwde MT functioneren goed; in 2026 wordt geëvalueerd hoe deze bijdragen aan de bredere transitie. “Verandering vraagt dat je mensen meeneemt,” zegt Sandra. “Daarom blijven we investeren in opleidingen, begeleiding en heldere communicatie. Mijn rol is om richting te geven en ervoor te zorgen dat iedereen kan meegroeien.”
Voor Sandra zelf was 2025 een jaar waarin ze meer kon loslaten door het team van professionals dat ze om haar heen heeft. Daarmee vond ze ruimte voor andere verantwoordelijkheden, waaronder haar nieuwe rol als bestuurslid bij Cedris. “De inzichten uit Empatec neem ik mee naar landelijk niveau,” zegt ze. “We hebben namelijk nog altijd te veel mensen die aan de kant staan. Ik blijf me inzetten voor een veilige werkplek waar iedereen kan werken, groeien en het beste uit zichzelf kan halen.”