Voor veel leerlingen uit het praktijkonderwijs is het opdoen van werkervaring buiten de schoolmuren een onmisbare stap richting zelfstandigheid. Praktijkschool De Diken werkt daarom al jaren intensief samen met sociaal werkleerbedrijf Empatec. In een veilige en gestructureerde werkomgeving maken jongeren hier op jonge leeftijd kennis met het arbeidsproces. Via zogeheten groeps- of carrouselstages ontdekken ze hun eigen kwaliteiten, leren ze praktische vaardigheden én groeien ze in zelfvertrouwen.
De samenwerking is in de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Waar er in het begin nog enige terughoudendheid was vanuit ouders en leerlingen, overheerst nu enthousiasme. De begeleiding is intensief, persoonlijk en altijd gericht op groei.
De samenwerking draagt daar direct aan bij: de leerlingen voelen zich gezien, leren werkritme opbouwen en zetten serieuze stappen richting de arbeidsmarkt. De leerlingen draaien mee in het echte werkproces, onder begeleiding van werkleiders van Empatec, en worden gewaardeerd om hun inzet. Deze aanpak zorgt ervoor dat steeds meer jongeren de overstap maken naar een reguliere stage, vervolgopleiding of zelfs direct naar werk.
Abele (beter bekend als Appie) Bakker is al jaren een vertrouwd gezicht binnen zowel Praktijkschool De Diken als bij Empatec. Zijn hart ligt bij het praktijkonderwijs en bij de jongeren die vaak net wat meer begeleiding nodig hebben. Hij geeft kook- en schoonmaakles op De Diken, en als stagebegeleider begeleidt hij wekelijks meerdere leerlingen bij Empatec.
Appie begeleidt op dit moment drie groepen van gemiddeld zeven leerlingen, in de leeftijd van 14 tot 16 jaar. Op maandag, woensdag en vrijdag zijn ze ‘s ochtends te vinden bij Empatec in Sneek. “Ze werken daar aan hun arbeidscompetenties. Denk aan op tijd komen, samenwerken, zelfstandigheid en werktempo. werken etc. Het is vooral oriënterend. Als ze die competenties beheersen, kunnen ze zelfstandig op stage.”
Dankzij de korte lijntjes, goede afstemming en wederzijds vertrouwen verloopt de samenwerking soepel. De leerlingen worden op verschillende onderdelen geplaatst: van Wurkjouwer tot Montage, Verpakken, Schoonmaak, Catering en het Magazijn. Ook gaat er een groep 1 dagdeel per week naar de kas van Empatec in Wier, waar ze zaaien en oogsten. Appie kijkt goed waar een leerling het beste tot zijn recht komt: “Ze mogen zelf aangeven waar hun interesse ligt, maar ik probeer ook te sturen op wat bij hen past.”
Een ander voorbeeld dat Appie geeft: “Op school kan een leerling soms net een stuiterbal zijn, maar hier aan de lopende band werkt diezelfde leerling rustig tweeënhalf uur geconcentreerd door. Zelfs degene met de grote mond wordt ineens rustig,” zegt Appie glimlachend.
Wat opvalt, is de waardering: leerlingen voelen zich serieus genomen, en de werkleiding is trots op ‘hun’ stagiairs. “Kleine gebaren maken een groot verschil. Ze horen er echt bij,” aldus Appie. “De structuur en waardering die ze bij Empatec ervaren, doen zichtbaar iets met het zelfvertrouwen van de jongeren.”
Soms volgt er na de stage zelfs een betaalde baan of een leer-werktraject. “Ik heb mooie voorbeelden gezien, van leerlingen die hier prachtig zijn doorgegroeid. Dat is ontzettend mooi om te zien.”
De samenwerking tussen De Diken en Empatec is inmiddels niet meer weg te denken. Dankzij betrokken begeleiders krijgen leerlingen uit het praktijkonderwijs een kans om hun plek op de arbeidsmarkt te vinden. Niet vanuit de schoolbanken, maar door écht aan de slag te gaan, met begeleiding, vertrouwen en ruimte om te groeien.